Harde masters
Is je master niet hard genoeg? Dit kom je als producer van muziek regelmatig tegen. Je speelt je track af na muziek van een groot label en hij klinkt te zacht. Dit geeft de illusie dat jouw track minder goed klinkt. Hoe harder, hoe beter, dit is over het algemeen de regel. Echter komt het vaak voor dat een liedje helemaal niet beter klinkt als je de commerciële track zachter en even hard zet als die van jou. Dit komt omdat het dynamisch bereik van de gemasterde track compleet verdwenen is. Dat wil zeggen, het verschil tussen hard en zacht is er niet meer en is het gevolg van hevige compressie (maximalisatie met behulp van een limiter). Het is dus de taak van de audiomastering engineer om muziek “hard” te krijgen zonder dat de dynamiek verloren gaat.
Loudness war
De loudness war begon begin jaren 90 met de komst van de compact disc (CD). Er ontstonden middelen om de maximale piek (amplitude) van de track te behouden door middel van hevige compressie. Dat wil zeggen dat alle zachte stukken en in de muziek harder gezet konden worden. De compressor bestond natuurlijk al een stuk langer maar wordt hier op een manier gebruikt waar het eigenlijk niet voor bedoeld is. Namelijk limiting en het opschroeven van het volume.